BOT duikt in de muzikale en beeldende taal van een eeuw geleden, het bruisende en oververhitte vacuum tussen twee oorlogen in, toen niemand zich iets aantrok van wat redelijk of betamelijk was. De tijd van vuig cabaret en verwarrende dada, van gestaalde modernisten en het verlangen naar een sterke leider. De knallende roep om vernieuwing en tegelijk het vastklampen aan het verleden zorgden voor een explosieve tijd waarin we vervreemden van elkaar. Met BRAS bevraagt BOT de huidige jaren ’20 waarin spanning opnieuw in de lucht hangt. Gaat het ook nu genadeloos exploderen, of vinden we elkaar terug?
Muziek, spel, beeld: Job Van Gorkum, Doan Hendriks, Tomas Postema, Geert Jonkers Regie: Ko van den Bosch Productie en kostuums: Linde Legat Geluid: Jan Aike Luchtenberg Licht: Marco Chardon
In samenwerking met Bartiméus Fonds werkt BOT aan een audiodescriptie-systeem voor de voorstelling BRAS. We hopen daarmee op termijn alle voorstellingen van BOT toegankelijker te maken.
——————————————————————————————-
RECENSIES BRAS:
“En dan knallen lachgaspatronen en golfballen als kogels op deksels en dienbladen. Een tweelingaccordeon blaast op een brancard uit zichzelf een treurmars. Een rode bijl valt en staat op, valt en staat op. En terwijl het versleten pluche verwaait door de wind en de zelf vertimmerde audiomachines het gruis wegtikken, hoor je het viertal hun kelen schrapen: ‘Til de waarheid niet te zwaar. Ik ben een goochelaar met feiten. Wat ik heb gelogen is echt.’ Zo theatraal en ogenschijnlijk zo gruwelijk echt.
———————————————————————-
THEATERKRANT 9 JUNI 2024 En ook mooie woorden van Sander Janssens over BRAS:
‘Zo stevent BRAS in een uur tijd af op totale ontmenselijking, complete vernieling. Maar zelfs uit de rokende puinhopen van de oorlog, kan weer nieuwe kunst ontstaan, blijkt in de meer verstilde finale. Daarmee gaat BRAS uiteindelijk ook over veerkracht, en zelfs over hoop – en de rol die kunst daarin kan spelen’.
Diepe, door steigerbuizen geblazen klanken walsen over het bijna drooggevallen wad. Er klinkt een smeekbede van een gesneuvelde soldaat, een strijder voor een inwisselbare waarheid, hij wil niet vergeten worden. Even daarvoor stampten de spelers nog op een ritmische soldatenmars. En daarvoor: chaos, de zinderende spanning van een oorlog die in de lucht hangt, die onafwendbaar is, is een roestig, ongepolijst cabaret dat piept, kraakt en klinkt als BOT …….[…] Lees hier de hele recensie
BRAS was ook op Oerol in 2024, bekijk de video: