Over ons

Muziektheater BOT bestaat uit Job van Gorkum, Tomas Postema, Doan Hendriks en Geert Jonkers als artistiek team. Linde Légat is de zakelijk en organisatorische duizendpoot. De groep heeft vanaf zijn debuut in 2009 een markante eigen taal ontwikkeld van ongepolijste beeldenpoëzie, recht-voor-zijn-raap-theater met zelfgemaakt instrumentarium en kleine liedjes met een groot hart. BOT schuurt, raakt en roert zijn publiek. 

BOT omhelst de breekbaarheid van de mens: de slag in het wiel en de kras op de ziel horen nu eenmaal bij het leven. Voor BOT is imperfectie een bron van schoonheid en compassie. BOT geeft een tegenkleur aan de maakbare samenleving, rauw en ongepolijst. Het maken en ontvouwen van de theatrale werkelijkheid is een essentieel onderdeel van het werk: geen verborgen trukendoos of gladgestreken verhaaltjes, maar belevenissen die het publiek voelt en ervaart.

BOT heeft zijn wortels in het beeldend theater en de kinetische kunst, en combineert dat met een weids scala aan muzikale stijlen, gelardeerd met een stevige dosis humor. BOT is te zien op festivals door heel Nederland en Europa met tourvoorstellingen voor een zeer divers publiek. Met de serie ‘Het Geluid Van’ speelt BOT unieke voorstellingsreeksen op locatie, waarbij de plek zowel de muze als het podium is. Daarnaast zijn er incidentele samenwerkingen met verwante groepen, en heeft BOT een actieve rol in kunsteducatie.

BOT wordt meerjarig ondersteund door Fonds Podiumkunsten en Gemeente Arnhem.

BOT maakt voorstellingen in samenwerking met een vaste crew freelancemedewerkers.

Komt nooit alleen
Je leven ingegleden
Komt nooit alleen
Komt minstens met z’n tweeën

Geert Jonkers (1964)

… studeerde in 1992 af aan de HAN Nijmegen, waar hij Creatieve Therapie studeerde. Hij leerde ver daarvoor lassen op de LTS en is als theatraal performer en slagwerker autodidact. Hij werkte als speler en muzikant bij Dogtroep en Warner en Consorten, en was medeoprichter van theatergroep Odd Enjinears Cape Town en Amsterdam.

Met kunstenaars als Jean Tinguely en Edward Kienholz als beeldende inspiratiebronnen creëert hij mechanische en poëtische instrumenten met grote beeldende zeggingskracht. Geerts klanken-universum varieert van stampende ritmes tot ijle tonen: altijd analoog, direct en levend. “Een machine is tenslotte ook maar een mens”. Machines van ‘Audiomachinist’ Geert baren opzien, bieden troost en dagen uit om inventief te worden. Geert’s schurende geluidspoëzie werd treffend omschreven als ‘Jean Tinguely meets Tom Waits’.

Zijn werk was te zien op theaterfestivals en in poptempels, van het Kröller-Müller Museum tot Pinkpop. Hij werkt(e) naast BOT met o.a. Marike Jager, De Staat, Jan Jaap van der Wal en vele anderen.

Job van Gorkum (1969)

… studeerde in 1994 als theaterdocent af aan ArtEZ Arnhem. In zijn werk als acteur, redacteur en programmamaker voor kindertelevisie en jeugdtheater komt Job’s grote liefde bovendrijven: het prutsen met taal en het schrijven van liedjes. Zijn muzikale werk wordt omschreven als ‘uit het lood geslagen liedjes’, ‘beeldend-theatrale compassie’ en ‘houtje-touwtje-poëzie’.

In 1999 richt Job samen met onder ander Tomas Postema de theatrale band BEU op. De samenwerking blijkt een voltreffer: Job en Tomas’ samenwerking is meer dan de som der delen. Voor de muzikale en theatrale klik blijkt het poppodium te beperkt. Na een lange zoektocht is er in 2009 een samenwerking met Geert en Doan: BOT is geboren.

Binnen BOT is Job de liedjes/tekstschrijver en het theatrale geweten in dramaturgie en spel. Job werkte o.a. samen met Z@pp, Z@ppelin, Podcast serie Achter de Gordijnen, digitale prentenboeken Het Woeste Woud, Museum Speelklok en jeugdtheatergroepen Saga, De Rozenfabriek en De Vliegende Speeldoos.

Doan Hendriks (1986)

… studeerde in 2010 als theatervormgever af aan de Hogeschool van de Kunsten Utrecht en is autodidact muzikant en performer. Als medeoprichter van BOT (2009) is hij sindsdien de waakhond voor het toneelbeeld van BOT. Samen met Geert bouwt hij aan het beeldende en muzikale instrumentarium.

Met een sterke associatieve kracht construeert Doan zeer gelaagde beelden en machines met een technisch ingenieuze en theatraal fijnstoffelijke handtekening. Humor en het spelen met illusie zijn vruchtbare startpunten: niets is wat het lijkt te zijn. Objecten die in een ontwikkelende, of juist aftakelende staat van zijn terugkeren, vormen de basis van de beeldende dramaturgie die Doan bij BOT ontvouwt. Naast de bouwwerken ontwikkelde Doan ook zijn talenten op vlak van performance, instrumentale vaardigheden en zang. Zijn technische knowhow is essentieel voor de DIY-mentaliteit die BOT bezit. Wat er niet is kan gemaakt worden, en wat stuk gaat ook.

Naast BOT bouwt Doan sporadisch objecten en decorstukken voor theater- en tv-producties, recentelijk o.a. voor De Tafel van Vijf, Ida van Drill, stichting PNT en Theatra.

Tomas Postema (1978)

… studeerde in 2004 af als Master of Arts in composition aan de HKU, in 2008 als Docent Muziek in Zwolle, en richtte een opleiding Sounddesign op. Naast het schrijven van toegepaste muziek voor o.a. theater maakte hij verschillende muziektheater-voorstellingen op locatie met zijn gezelschap “CompActLab”.

Na vele jaren als toetsenist in o.a. de Arnhemse band BEU ging hij, samen met artistieke zielsverwant Job van Gorkum, een samenwerking aan met Geert Jonkers en Doan Hendriks: de start van BOT. Sindsdien vervult Tomas binnen BOT de rol van toetsenist, componist, arrangeur en speler. Met akoestisch en elektronisch materiaal en invloeden uit popmuziek en minimal music staat Tomas garant voor het muzikale idioom van BOT, op de rijkheid van de klanken en de visuele meerwaarde van het maken van klank. In de eenvoud van zijn werk schuilt vaak een sterke verhalende kracht.

Tomas werkt(e) samen met o.a. componist Harry de Wit en verschillende theatergroepen waaronder Het Nationaal Toneel, Prins te Paard en Schippers en van Gucht. Tomas was voorzitter van de regionale cultuurstichting Schakel 025 en is nog altijd betrokken bij Cultuur Academy.

Linde Légat (1984)

… studeerde in 2005 af aan de RITCS in Brussel, België, aan de opleiding productie en podiumtechnieken. Na stages bij o.a. jeugdtheater 4Hoog en Kopergieterij Gent belandde Linde van 2007 tot 2014 bij het Antwerpse Cie. KAiET! Aanvankelijk als producent, al snel ook als zakelijk eindverantwoordelijke. Na enkele zijstappen bij Gentse gezelschappen als Ultima Thule (verkoop) en het KIP (productie en zakelijke leiding) sloot Linde vanaf 2016 definitief aan bij BOT. Met ervaring en affiniteit voor verschillende organisatorische taken laat Linde BOT functioneren als een goed geoliede professionele machine, met oog voor het menselijke aspect.

Linde is op haar sterkst als ze verschillende functies kan combineren en is binnen BOT de zakelijke spil, producent, costumière, verzorgt de verkoop en de planning en bedient waar nodig techniek tijdens de voorstellingen.

Al gaat de hele boel aan gort
Nauwelijks nog te tillen
En weet je dat het niet beter wordt
Al wat je lief is
Hou het dicht tegen je aan